Reklamanaplus.pl

Chwyty marketingowe i reklamowe – sprawdź 7 trików

Ulegamy im bądź sami wprowadzamy je do strategii sprzedażowej firmy, by pozyskać nowych klientów. Czym są chwyty marketingowe i reklamowe? Czy można je łatwo rozpoznać? O tym przeczytasz w artykule.

Chwyty marketingowe i reklamowe – czym są w praktyce?

Niektórzy mówią o chwytach reklamowych bądź trikach marketingowych. W ten sposób potocznie określa się wszystkie działania, których celem jest zakup produktu lub usługi. Dobrym przykładem może być chociażby umieszczanie przy kasach słodyczy lub innych artykułów, na przykład baterii lub chusteczek higienicznych, które zawsze się przydają. Stojąc w kolejce, jest większe prawdopodobieństwo, że klient sięgnie po taki produkt, niż gdy normalnie chodzi z koszykiem po sklepie. Takich przykładów można podać znacznie więcej, a wszystkie mają swoje podłoże w ludzkiej psychice i tym, jak pracuje nasz mózg.

Przykłady chwytów marketingowych i reklamowych

Na temat technik w reklamie napisano już niejedną książkę. My spróbujemy przedstawić najpopularniejsze techniki i wytłumaczyć mechanizmy ich działania.

Zasada niedostępności

To jedna z najczęściej wykorzystywanych metod reklamowych. Można ją porównać do relacji damsko-męskich, gdzie osoba niedostępna, zwykle postrzegana jest jako bardziej atrakcyjna. Podobnie działa to na gruncie sprzedażowym. Jeżeli przestajemy mieć do czegoś dostęp, to pożądamy tego jeszcze bardziej niż przed stratą. Ludzie tak bardzo boją się tego uczucia, że wolą zdobyć dany przedmiot, aby uniknąć późniejszego rozczarowania.

Dlatego w wielu sklepach internetowych pojawiają się przy produktach informacje typu „Zostały 2 ostatnie sztuki. Pospiesz się”. Niektóre e-commercy mają wręcz osobną zakładkę w menu, jak widać poniżej.

Zasada ta może się również odnosić do ograniczonego czasu trwania promocji i odliczania czasu na stronie. Taki chwyt może być również stosowany offline, na przykład poprzez wywieszenie baneru informującego o ostatnich wolnych mieszkaniach na sprzedaż itp.

Społeczny dowód słuszności

Klient po zapoznaniu się z pozytywną opinią innych osób chętniej nabędzie dany produkt lub usługę. W związku z tym warto mieć na swojej stronie sekcję z opiniami. Jeżeli Twoja marka może pochwalić się referencjami od uznanych brandów, również warto zamieścić w widocznym miejscu w serwisie odpowiednią sekcję.

Oferuj więcej niż jeden produkt

Według badań, gdy klient ma styczność tylko z jednym produktem, szanse na zakup spadają do 10%. Zmienia się to, gdy produktów do wyborów są co najmniej dwa. Wówczas sprzedaż może wzrosnąć o 66%. Dlaczego tak się dzieje? Bo mamy wtedy wrażenie, że dokonaliśmy świadomego wyboru, rezygnując z jednej rzeczy. Możliwość wyboru utwierdza nabywcę w przekonaniu, że kontroluje swoją sytuację zakupową.

Najpierw droższy produkt, a później tańszy

Popularnym chwytem marketingowym jest pokazywanie klientowi najpierw celowo droższego produktu,a później tego, na którego sprzedaży faktycznie firmie zależy, a który de facto jest tańszy. W ten sposób odbiorca widzi ewidentną korzyść, że zaoszczędzi, nawet jeśli nie jest to duża kwota, co ostatecznie sprawi, że zdecyduje się na zakup.

Zobacz, co stracisz

Osoby, które sprzedają droższe produkty lub usługi, na przykład samochody bądź ocieplanie domów pianką PUR, mogą w swojej narracji sprzedażowej obrazować, co klient straci, jeśli zdecyduje się tańszą alternatywę lub zrezygnuje całkowicie z zakupu. Na przykład że naprawa tańszego auta przekroczy finalnie koszt droższego, ale sprawniejszego.

Reguła wzajemności

Zasada wzajemności to nie tyle chwyt marketingowy, co prawo psychologii. Gdy otrzymujemy prezent od kogoś, mamy poczucie, że powinniśmy się odwdzięczyć. Podobnie działa to w marketingu, choć klienci nie są do końca tego świadomi. Reguła wzajemności będzie miała miejsce, gdy do zamówienia powyżej 150 zł zostanie dołączany prezent. Owszem, klient jest wówczas zmuszony zrobić większe zakupy niż planował, ale będzie miał poczucie, że otrzymał w zamian coś wartościowego.

Innym przykładem są upominki dla stałych klientów.  Czują się oni wtedy docenieni i z pewnością bardziej skorzy do zachowania lojalności wobec jednej marki. Po otrzymaniu bezpłatnego prezentu, a nawet próbki każdy czuje się bardziej zobowiązany, by dokonać zakupu produktu lub usługi właśnie w tym sklepie lub firmie.

Storytelling

Kto z nas nie pamięta świątecznej reklamy Allegro, gdzie dziadek uczy się angielskiego, by móc porozmawiać ze swoim wnuczkiem? To jest właśnie storytelling, czyli tworzenie angażujących, działających na wyobraźnię odbiorcy opowieści o markach, produktach i usługach. Takie historie działają na emocje. Potencjalny klient odczuwa smutek, radość, wzruszenie, złość. Widzi, że jest marka, z której przesłaniem się identyfikuje. Co więcej, storytelling nie jest formą nachalnej reklamy. W tym przypadku produkt lub usługa jest na drugim planie. Liczy się zapadający w pamięć content.

Chwyty reklamowe i marketingowe – podsumowanie

Czekanie z założonymi rękami, aż klient przyjdzie po Twój produkt lub usługę, z pewnością nie zwiększy Twojej sprzedaży. Dlatego warto wzmocnić ją poprzez zastosowanie specjalnych trików mających swoje potwierdzenie w psychologii.

Komentarze dla tego wpisu są zablokowane.